På grunn av noen uforutsette siste reparasjoner på verkstedet tilbragte vi dagen på land i Harlingen med blant annet et guidet besøk på Det Maritime Akademiet i Harlingen.

Sent mandag kveld mønstret alle Windjammerne på Christian Radich og det var en energisk gjeng som løp med full oppakning ned til havna der skuta lå fortøyd. Om bord ble de hilset velkommen av Kaptein Fridtjof Jungeling, de ble tildelt køyer, og det ble en tidlig kveld.

Tirsdagen tilbragte vi ombord med sikkerhetsøvelser og riggtrening – og mannskapet ombord var begeistret over å se hvor mange som føyk til værs i mastene allerede første dag!

Første etappe av seilasen startet onsdag morgen ut fra Harlingen i Nederland med kurs mot Cherbourg i Frankrike. Vi fikk allerede fra start ganske mye vind og det tok ikke mange timene før de aller fleste kjente mer eller mindre av sjøsyke.
Det ble et røft første døgn for veldig mange i stampesjø og vi så en helt enorm omtenksomhet og medmenneskelighet blant alle deltakerne, som vi rett og slett må ta av oss hatten for!

Torsdag morgen brakte solskinn og noe mindre sjø, noe som gjorde det mulig for noen å klatre i riggen og se på sola fra toppen av masta. Etter sol kommer ofte regn, og riktignok brakte fredagen med seg stiv kuling og deretter storm fredag kveld. Dette var en mektig opplevelse og alle var med ut for å se og føle stormen herje under kvelden og natten.
Ved ankomst til Cherbourg fredag formiddag hadde vi storrengjøring ombord, noe alle deltok i med stort engasjement og energi.

Nå nyter vi alle litt velfortjent fritid på land med besøk på Det Maritime Museet i Cherbourg og litt egen tid for deltakerne til å oppleve en smakebit av Frankrike, før vi i morgen tidlig setter kursen for Biscaya-bukta og La Corun̂a.

Det var en fryd å få være med på første etappe av Windjammer Voyage 1 og vi er en stolt gjeng som gleder oss veldig til fortsettelsen av toktet med denne gjengen!

Hvis dere vil følge med på ruta vår den kommende seilasen gå inn på til Christian Radich

Hilsen med vind i håret og smil om munnen
Siri Elvsborg, Voyage leader & mannskapet på Christian Radich

Foto av Jenny Than Tran og Erik Kristiansen.

Starten på en ny reise

Alt for mange unge står i dag utenfor utdanning og arbeidsliv. Deres evne til å stake ut en kurs i livet er satt på prøve.

For den enkelte kan frafallet fra videregående opplæring få store konsekvenser. Vi kaller det gjerne utenforskap, og passivitet er det første symptomet på en utvikling som for mange blir svært destruktiv.

Hvis passivitet er det første symptomet, hva er da problemet?

Mange jobber med hvordan vi kan angripe dette ved roten. Christian Radich har valgt å gå tilbake til sine røtter innen sosialt entreprenørskap.

Fullriggeren ble bygget av ildsjeler i en tid med mye fattigdom, men der inntektsbringende jobber til sjøs ventet på de som hadde den rette opplæringen. Skoleskipet ble attraktivt fordi det ga en helt konkret kobling mellom problem og mulighet.

I utviklingen av en løsning for vår tid har vi sett etter en tilsvarende kobling. Jeg har hatt med meg et team av pedagoger, ungdomsarbeidere og kommunikatører og resultatet er Windjammer, et program for selvutvikling rettet mot ungdom mellom 18 og 25 år.

For deltagerne handler Windjammer om å oppdage sine sterke sider og bli trygg nok til å bruke dem. Dette skjer i praktisk samhandling om bord hvor alle har en klar rolle å gå inn i. Mestringsopplevelsen fra et tokt på en fullrigger er en erfaring av fellesskap som varer livet ut.

Når evnen til å sette en ny kurs i livet testes må vi alle jobbe med fortellingen om oss selv. I samlingene før og etter toktet vil deltagerne utvikle sin fortelling gjennom tilbakemeldinger fra andre.

Vi kommer til å sende fra oss ungdom som fortjener en ny sjanse. Vi skal styrke deres evne til å sette en ny kurs, men vi trenger partnere som tilbyr noe å sette kursen mot; først og fremst praksisplasser og startjobber med klare rammer og god oppfølging fra arbeidsgiver.

Unge i dag lever i en spennende tid. Aldri før har de som mennesker hatt flere muligheter til å gjøre hva de vil med livet sitt, og gå andre veier enn sine foreldre gjorde – de står overfor et hav av muligheter. Norge er ett av verdens rikeste land, og har både lovpålagt gratis utdannelse for alle. I følge undersøkelsen Ung i Norge har unge mennesker aldri hatt det bedre enn i dag. Likevel er det to klare tendenser som viser seg: Flere unge mennesker sliter med mentale utfordringer, og flere unge mennesker faller fra sitt utdannelsesløp, og finner ikke sin plass i skolesystem og arbeidslivet.

 

Selv om de har alle muligheter foran seg, så er systemet laget slik at det i lang tid og stor grad er én vei fram for alle, der det er forventet at alle lever opp til en slags felles norm om hva det vil si å lykkes. Gjennom utdannelsessystemet blir unge mennesker hele tiden målt på om de lever opp til denne normen, gjennom måling og testing av prestasjoner gjennom kognitive og språklige prestasjoner. Elevene har ansvar for egen læring, og de sammenligner seg med andre ut fra ideen om en felles standard. I dette bildet kan læringslysten og gleden fort bli borte. Refleksjonen rundt hvorfor man skal lære det man lærer, og fokus på enkeltpersoners ulike veier til læring og utvikling kan fort forsvinne i jakten på prestasjon. Resultatet kan føre til manglende motivasjon og tvil rundt hvem man er, hva man er god til, og hvor man er på vei.

 

Nyere forskning innen læring og utviklingspsykologi gir oss stadig flere indikasjoner på at vi som mennesker har ulike kvaliteter og styrker, og at det er når vi setter disse i spill at vi lærer mest og presterer best. Å bli kjent med sine personlige egenskaper og styrker er derfor svært viktig for å utvikle seg selv. Det er gjennom bruk at styrker at vi opplever flyt (flow) – opplevelser at at tid og rom forsvinner, og at vi er fullt og helt tilstede i det vi gjør. Dette er opplevelser som vi alle har tilgang til, men som ikke alle klarer å skape.

 

Samtidig er det slik at selv om vi gjennom utdannelsessystemet testes i hva vi kan som individer, krever arbeidslivet i stadig større grad at vi også evner å sette det vi kan, og våre styrker i spill, i samspill med andre. Forskning viser også tydelig at fokus på individuelle prestasjoner kan være direkte kontraproduktivt når man skal skape resultater i felleskap og organisasjoner. Vi vet også at gode, nære relasjoner har avgjørende betydning for vår opplevelse av om vi har et godt liv. Relasjonelle ferdigheter blir derfor mer og mer viktig i en kompleks og sammensatt verden som endrer seg stadig raskere.

 

Christian Radich startet med å ta et samfunnsansvar for å utdanne sjøfolk, og har 150 års historie og erfaring med å gi unge mennesker lærings- og mestringsopplevelser som de vokser på. De gir ungdommen muligheten til å ‘lære å lære’ gjennom både praktisk handling og refleksjon. Dette er erfaringer som for mange blir skjellsettende for livet, og blir til opplevelser som de fortsetter å bygge sin fremtid på. Når vi vet det vi vet om å være ung i Norge dag, så er det naturlig for Christian Radich å bidra på sin måte. Gjennom å gi unge mennesker mestringsopplevelser for livet, og være en del av et felleskap hvor det ikke bare handler om hvem du er som enkeltmenneske, men hvordan du deltar og bidrar til fellesskapet, vil Christian Radich forvalte sin tradisjon på nye måter. Windjammer søker å knytte denne læringsreisen opp til det beste av forskning og praksis rundt læring og utvikling, slik at ungdommene som kommer med på skuta får ekstra vind i sine seil.

 

Christian Radich samarbeider derfor med Lent AS, Norges største fagmiljø innen prosessledelse og styrkebasert utviklingsarbeid. Lent har lang erfaring med å bruke styrkebasert tilnærming og prosessledelse til å skape tillitsfulle læringsfellesskap hvor enkeltpersoner og grupper kan vokse sammen – som individ og kollektiv på samme tid. Gjennom sitt arbeid både med organisasjoner og utdannelsesinstitusjoner, samt gjennom sitt internasjonale faglige nettverk søker Lent å ligge i front i krysningspunktet mellom forskning og praksis. Det er derfor med stor glede at Lent bidrar i prosjektet Windjammer med å etablere en felles pedagogisk plattform for dette prosjektet, trene stab og mannskap i sin tilnærming, samt bidra til måling og evaluering av effekten av programmet som helhet. Lent bringer også inn et særlig fokus på hvordan prosjektet kan etablere strukturer som bidrar til systematisk oppfølging, og tilrettelegging for deltakerne etter at deltakerne har vært på tokt, og skal tilbake på skolebenken eller arbeidslivet.

 

Stiftelsen Christian Radich forvalter på vegne av det norske samfunnet kulturarven og fullriggeren Christian Radich. Det er stiftelsens visjon og mål å gjøre det gjennom aktiv bruk av skuta i et samfunnsnyttige oppdrag som kan bidra til løse utfordringer knyttet til ungdom og utdanning/jobb. Christian Radich ble bygget i 1937 for å gi ungdom muligheten til å skaffe seg arbeidserfaringer, utdannelse og generelt retning i livet. Christian Radich etablerte i 2018 Windjammer som sosial entreprenør. Windjammer programmet eies av Christian Radich, og har alliert seg med dyktige partnere for å sikre faglig kvalitet og profesjonell drift.

 

Ambisjon

Windjammer retter seg mot to grupper av unge;

  • De som er i videregående opplæring men som sliter med å fullføre
  • De som har avbrutt videregående opplæring i aldersgruppen 16-25 år og som er inaktive i forhold til utdanning, opplæring eller jobb.

 

Windjammer har kapasitet til å gi opp til 1000 unge i året et tilbud som kan være starten på en ny reise i deres liv. Vårt mål er bli en god partner for offentlige aktører for å bidra til at flest mulig gjennomfører videregående opplæring som grunnlag for å finne an aktiv og meningsfull rolle i samfunnet.

 

Verdier

Cristian Radich er en sterk plattform for læring og personlig utvikling og byr på unike opplevelser, sosialt fellesskap, teamarbeid og ansvar. Et tokt med Christian Radich gir arbeidserfaring og jobbtrening med både utfordringer og stramme rutiner. Windjammer-deltakere er med som “medseilere” og har 4 timer på vakt og 8 timer fri. En månedslang seilas på skoleskipet Christian Radich gir en unik opplevelse av mestring basert på å finne sin plass i et fellesskap.

Individuell innsikt skapes i sosiale relasjoner og programmet før og etter seilasen gjennomføres i grupper der deltagerne får utvikle fortellingen om seg selv. Deltagerne lærer å snu sin egen situasjon gjennom samtaler med andre om håp, verdier og sine sterke sider.

Ved å gi elever som står i fare for å bli akterutseilt en livsforvandlende læringsreise gjør vi dem til positive rollemodeller. De blir ambassadører for det å jobbe med egne valg og å bygge konstruktive relasjoner.

Før deltagerne mønstrer på skuta møtes de på Sentralen, et unikt kultur- og innovasjonshus i Oslo sentrum. Her starter de reisen sammen med håndplukkede kursledere fra Fundatum.

 

Sentralen ligger sentralt plassert i kvadraturen og var opprinnelig et bank- og forretningsbygg. I 2016 åpnet det i sin nåværende form, nyoppusset fra topp til tå og fylt av spennende muligheter.