Oppfølgingskontaktene vi samarbeider med er en variert gjeng fra et bredt fagfelt. Vi samarbeider med NAV, oppfølgingstjenesten, barneverntjenesten, videregående skoler, samt tiltakskontakter ute i 2. linja på vegne av øvrige tjenester.
Felles for dem alle er at de er i kontakt med ungdom og unge voksne som har mulighet til å ta 4 uker ut av livet sitt og reise på sjøen.
Under følger noen tema med tilhørende beskrivelser som vi i Windjammer tenker er relevante for dere som følger opp deltakere hos oss.
Kontakt og info
Husk at vi i Windjammer ikke er tett på deltakeren før toktet starter.
Vi i Windjammer har først og fremst ett intervju hvor vi går i dybden med deltakeren om hvem han er og hvordan de ser for seg deltakelse.
Etter dette er dialogen med Windjammer først og fremst informasjon fra oss om on-boarding og tokt.
Det er viktig at dere er koblet på deltakeren før tokt og forbereder at deltakeren skal være bortreist i fire uker.
Hvert tokt vil vi arrangere tre foresattmøter på Zoom. Første møte vil være for foreldre, foresatte og oppfølgingskontakter. De to siste vil være kun for foresatte.
FØRSTE MØTE – før tokt
For foreldre, foresatte og oppfølgingskontakter. Her vil dere få høre litt om Windjammer-programmet, voyageleader forteller om livet om bord, og det blir god mulighet til å stille spørsmål etter vår presentasjon av oss og Windjammer. Her kan vi også snakke om utfordringer og alt det spennende ungdommene har vært og skal gjennom.
Hvert Windjammertokt har en facebookgruppe hvor vi forsøker å legge ut bilder og oppdateringer underveis.
Det er viktig for oss å ivareta personvern og personlig integritet i denne gruppen, så alle som vil bli med må lese og godkjenne gruppereglene. Disse vil du få tilgang til når du melder deg inn.
Link til facebookgruppen blir sendt ut til den enkelte deltaker og registrerte oppfølgingskontakter pr mail.
Vi anbefaler å ta kontakt med voyageleader pr iMessage eller mail under et tokt. De har et arbeidsnett ombord som gjør at de ser meldinger ila 12 timer.
Dersom det haster, eksempel ved dødsfall i familien, kan stiftelsen nås på 24/7 vakttelefon: +47 28 02 15 63.
I påmeldingen til tokt signerer deltakerne på et samtykke om at Windjammer kan hente inn nødvendig helse- og personopplysninger.
Det er viktig at dere som kjenner ungdommen sørger for at Windjammer vet all relevante opplysninger før toktstart. Dette handler om psykisk helse, erfaring med selvmordstanker, rus, vold, kriminalitet osv.
Vi har noe erfaring (heldigvis ikke mye) med foresatte og tjenester som holder igjen informasjon fordi de er redd Windjammer skal avvise søknad om deltakelsen. Dette er å gjøre deltakeren en bjørnetjeneste da Windjammer ikke får mulighet til å forberede nødvendige forberedelser og tilpasninger som kan sikre den enkelte. Vi har heller erfaring med at dette kan bidra til å ødelegge hele opplevelsen og den potensielle utviklingen til den enkelte.
Forberedelse til tokt
Vi i Windjammer følger opp 40 unge mennesker i tiden frem til toktet. Vi må derfor prioritere de deltakerne som ikke har veiledere og oppfølgingskontakter som kan hjelpe dem med alle forberedelser.
Vi ber om at dere som har et oppfølgingsansvar følger opp deres ungdom litt ekstra, spør om de har alt på pakkelisten, har oversikt over oppmøtetider, reise til/fra osv.
Det er også viktig å avklare økonomi i dette.
- Har deltakeren råd til innkjøp av utstyr på pakkelisten de ikke har?
- Har de penger til billetter til/fra on-boarding og tokt?
Trenger deltakeren ekstra oppfølging fra Windjammer, er det noe som er uklart eller på annen måte har et behov for å snakke med oss? Da er det bare å ta kontakt med voyageleader.
Spesielt for unge mennesker er motivasjon noe som kan blusse opp i nuet også dabber det av over tid.
Avhengig av når en deltaker fikk tilbud om plass kan det være en god stund til on-boarding og påmønstring. Da er det viktig at de rundt sjekker inn underveis, hører om det er nye tanker som har dukket opp. Kanskje motivasjonen er borte, kanskje angsten har satt inn, kanskje troen på mestring har falt bort.
Vi i Windjammer er mer enn behjelpelig med å ta en check-in i tiden frem mot tokt. Men vi trenger hjelp fra dere rundt til å vite at behovet er der.
Ta derfor kontakt med voyageleader om det skulle være aktuelt.
Ivaretakelse av deltaker – under tokt
Store følelser kan være i bevegelse under et tokt og dette er helt normalt. Med en gang vi får mobildekning vet vi av erfaring at deltakerne ringer og sender meldinger hjem. Det er fint at de søker støtte og bekreftelse hjemmefra.
Dersom det kommer frem informasjon som dere tenker er viktig at voyageleader eller andre ombord vet – spør om deltakeren har snakket med noen om det. Be dem snakke med voyageleader. Understrek at ingen, heller ikke erfarne sjøfolk og voyageleadere, kan gjøre noe med det de ikke vet.
Vi ber om at dere hjemme ikke forsøker å fikse problemet for deltakeren. Det er lite man kan gjøre når det er et helt hav mellom deg og den du skal hjelpe. Sørg heller for at voyageleader får beskjed, da voyageleader mest sannsynlig bare er noen få meter unna og kan ta en prat med deltakeren.
Etter tokt
Dere blir invitert til et overføringsmøte hvor vi sammen går gjennom sluttrapporten til din deltaker. Her er både du og din deltaker invitert.
Vi anbefaler å prioritere dette møtet da mye viktig informasjon overleveres i dialog og ikke kun i skriftlig form.
Det er mye god støtte i en kameratsjekk!