Hierarkiet kan fremstå forvirrende. Det er en fast struktur med flere kommandolinjer som fungerer parallelt ombord. Følgende forklaring vil forsøke å forklare dette for deg.
Ved uniformering vil mannskapet ha distinksjoner på skuldrene. Antall striper indikerer hvor de er i kommandolinjen innen hvert departement. Jo flere striper, dess større ansvar har vedkommende. Allikevel er det slik at alle styrmenn er offiserer og er øverstkommanderende på sin vakt.
Bestikk
Bestikk er arbeidsplassen til navigatørene – eller styrmenn om du vil. Det er huset akter på skipet hvor alle instrumenter, kart, flagg og kommunikasjonsutstyr er. Herfra leder styrmennene både skuta og vaktlagene.
Alle styrmenn regnes som offiserer og er øverstkommanderende for skuta når de er vakthavende – på vakt.
Øverst kommanderende ombord. Har ansvar for alle mennesker, skip og oppgaver som skal løses. Delegerer ansvar til øvrige departement og ledere og drifter skipet med fokus på sikkerhet, effektivitet og etter de formål skipet har bestemt.
Leder 8-12 vakta.
Nestkommanderende ombord. Sjef for dekksbesetningen.
Leder primært 4-8 vakta.
Er enten kommunikasjonsoffiser eller sikkerhetsoffiser.
Leder 12-4 vakta.
Er enten kommunikasjonsoffiser eller sikkerhetsoffiser. Ansvarlig for lettmatroskurset ombord.
Leder 8-12 vakta med kapteinen.
Dekksdepartementet
Arbeidsleder for dekksmannskapet. Kan være vaktleder for 8-12 vakta eller gå dagmann (jobbe dagtid og ikke følge sjøvaktene med tilhørende nattevakt).
Har ansvaret for vedlikehold av rigg, tauverk, skrog og wireverk ombord.
Kan være vaktleder for 4-8 vakta eller gå dagmann.
Ansvarlig for alt av treverk ombord.
Vaktleder eller nestkommanderende på et vaktlag.
En kvalifisert stilling på vei til å bli matros. Kan være nestkommanderende eller få delegert vaktlederoppgaver.
Under opplæring til å bli lettmatros.
Forpleining – Byssedepartementet
Departementsjef for forpleining. Jobber som kokk i byssa og har ansvar for driften av departementet. Dette innebærer ansvar for å sørge for nok og forsvarlig oppbevaring av all mat, hygienetiltak ombord og ledelse av øvrig forpleiningsmannskap.
Jobber i byssa.
Er sjefen på banjer. Hennes ord er lov. Er eneste ombord, med unntak av kaptein, med myndighet til å konfiskere private eiendeler på banjer. Ansvaret innebærer kontroll på ryddighet, vask og orden på banjer og i forskip samt servering av mat, tre ganger i døgnet.
Er arbeidsleder for forpleiningsassistent i akterskipet.
Har ansvar for forpleiningen i akterskipet samt servering av mat til mannskapet i messa.
Maskindepartementet
Har like mange striper som kapteinen, men er underlagt kapteinen i kommandolinje. Dette er en interessant historisk kuriositet for de som ønsker å vite mer.
Maskinsjefen er departementsjef for maskin.
Tidvis har vi med oss en ekstra maskinist. Vedkommende jobber da tett med maskinsjef og på delegert ansvar fra han.
Eksempler på distinksjoner
Kaptein
Maskinist
Sersjant
Jungmann