Vi vil takke for at vi får låne deres ungdom i fire uker ute på sjøen. Vi skal gjøre vårt for å levere dem like hele tilbake, om så noe mer hardbarka og sjøvante.
Under følger noen tema med tilhørende beskrivelse som vi tenker er relevante for dere som sitter hjemme. Disse vil også bli tatt opp på foresattmøtet som dere blir invitert til av voyageleader.
Kontakt og oppfølging
Foresatte har en aktiv rolle i å motta informasjon fra oss.
Nærmeste pårørende er vi pålagt å registrere i tilfelle ulykker.
Vårt fagsystem registrerer automatisk kun én foresatt pr. deltaker. I tillegg er det mulig å registrere én nærmeste pårørende. Med andre ord vil det som hovedregel kun bli sendt ut info til én foresatt pr. deltaker.
Vi er avhengig av samtykke fra deltakere over 18 år for å ha kontakt med familiemedlemmer.
Hvert tokt vil ha tre foresattmøter på Zoom.
FØRSTE MØTE – før tokt
For foreldre, foresatte og oppfølgingskontakter. Her vil dere få høre litt om Windjammer-programmet, voyageleader forteller om livet om bord, og det blir god mulighet til å stille spørsmål etter vår presentasjon av oss og Windjammer. Her kan vi også snakke om utfordringer og alt det spennende ungdommene har vært og skal gjennom.
ANDRE MØTE – under tokt
For foreldre og foresatte. Ca midtveis i toktet setter vi også opp et digitalt møte, slik at dere kan få en oppdatering fra livet om bord og forberede dere til å ta imot ungdommene når de kommer hjem igjen. Avhengig av værforhold og seilplanen til skuta vil voyageleader delta med en live-rapport.
TREDJE MØTE – etter tokt
For foreldre og foresatte. Her vil vi snakke sammen om hvordan det har vært å få ungdommene hjem igjen.
Hvert Windjammertokt har en facebookgruppe hvor vi forsøker å legge ut bilder og oppdateringer underveis. Her kan hver deltaker ha opptil fem familiemedlemmer.
Det er viktig for oss å ivareta personvern og personlig integritet i denne gruppen, så alle som vil bli med må lese og godkjenne gruppereglene. Disse vil du få tilgang til når du melder deg inn.
Link til facebookgruppen blir sendt ut til den enkelte deltaker og registrerte foresatte pr mail.
Vi anbefaler å ta kontakt med voyageleader pr iMessage eller mail under et tokt. De har et arbeidsnett ombord som gjør at de ser meldinger ila 12 timer.
Dersom det haster, eksempel ved dødsfall i familien, kan stiftelsen nås på 24/7 vakttelefon: +47 28 02 15 63.
Ivaretakelse av deltaker – før tokt
Vi har lang erfaring med at foreldre og foresatte syns et seilas med Christian Radich virker helt fantastisk og er en unik mulighet. Vi som jobber ombord er selvsagt helt enig med dere.
Allikevel er det viktig å huske at Windjammer er her for deres ungdom/unge voksne. Det er deres engasjement, interesse og motivasjon som er viktig i spørsmålet om å være med ut på sjøen.
For mange av oss er det vanskelig å avklare egne følelser knyttet til noe stort, nytt og spennende når andre forteller oss hvor FANTASTISK vi er nødt til å føle at det er.
Derfor ber vi dere om å ta en pust i bakken og la ungdommen deres avklare dette i eget tempo. Vi i Windjammer har mange års erfaring med å ta disse avklaringene på ungdommens premisser.
Motivasjonen kan begynne å ebbe ut, eller spenningen og angsten setter inn mens vi venter på tokt. Ta gjerne en telefon eller send voyageleader en sms dersom ungdommen trenger en liten pep-talk. Mye kan skje i en kort oppdaterings-telefon før tokt.
Vi i Windjammer kan ikke gjøre noe med det vi ikke vet. Derfor setter vi pris på hjelp til å ivareta ungdommen dersom de trenger å hankes inn.
Ivaretakelse av deltaker – under tokt
Store følelser kan være i bevegelse under et tokt og dette er helt normalt. Med en gang vi får mobildekning vet vi av erfaring at deltakerne ringer og sender meldinger hjem. Det er fint at de søker støtte og bekreftelse hjemmefra.
Dersom det kommer frem informasjon som dere tenker er viktig at voyageleader eller andre ombord vet – spør om deltakeren har snakket med noen om det. Be dem snakke med voyageleader eller noen andre de stoler på. Understrek at ingen, heller ikke erfarne sjøfolk og voyageleadere, kan gjøre noe med det de ikke vet.
Vi ber om at dere hjemme ikke forsøker å fikse problemet for deltakeren. Det er lite man kan gjøre når det er et helt hav mellom deg og den du skal hjelpe. Sørg heller for at voyageleader får beskjed, da voyageleader mest sannsynlig bare er noen få meter unna og kan ta en prat med deltakeren.
Send heller fem meldinger for mye enn én for lite til voyageleader. Det er ikke alltid voyageleader har tid til å svare på alle meldinger med en gang, men vi leser dem.
Voyageleader har ansvar for 40 unge deltakere, 10 frivillige, 1 voyageleader assistent og skal veilede 20 ansatte i det faste mannskapet. Dette gjør at voyageleader har enormt mange som bidrar med informasjon om hver enkelt deltaker og har god oversikt. Informasjon hjemmefra kan bidra til å forstå hva ungdommen deres står i, så ikke nøl med å sende melding.
Stol på at vi kun vil det beste for din deltaker.
Stol på oss med den informasjonen du sitter med. Ikke hold tilbake viktig informasjon fordi du er redd vi skal avvise deltakeren. Jo mer vi vet, jo bedre jobber vi.
Stol på at deltakeren din tåler motgang, tåler å ha det tøft og vil kjenne mestring etter å ha stått løpet ut.