Fra prestasjon til læring

Unge i dag lever i en spennende tid. Aldri før har de som mennesker hatt flere muligheter til å gjøre hva de vil med livet sitt, og gå andre veier enn sine foreldre gjorde – de står overfor et hav av muligheter. Norge er ett av verdens rikeste land, og har både lovpålagt gratis utdannelse for alle. I følge undersøkelsen Ung i Norge har unge mennesker aldri hatt det bedre enn i dag. Likevel er det to klare tendenser som viser seg: Flere unge mennesker sliter med mentale utfordringer, og flere unge mennesker faller fra sitt utdannelsesløp, og finner ikke sin plass i skolesystem og arbeidslivet.

 

Selv om de har alle muligheter foran seg, så er systemet laget slik at det i lang tid og stor grad er én vei fram for alle, der det er forventet at alle lever opp til en slags felles norm om hva det vil si å lykkes. Gjennom utdannelsessystemet blir unge mennesker hele tiden målt på om de lever opp til denne normen, gjennom måling og testing av prestasjoner gjennom kognitive og språklige prestasjoner. Elevene har ansvar for egen læring, og de sammenligner seg med andre ut fra ideen om en felles standard. I dette bildet kan læringslysten og gleden fort bli borte. Refleksjonen rundt hvorfor man skal lære det man lærer, og fokus på enkeltpersoners ulike veier til læring og utvikling kan fort forsvinne i jakten på prestasjon. Resultatet kan føre til manglende motivasjon og tvil rundt hvem man er, hva man er god til, og hvor man er på vei.

 

Nyere forskning innen læring og utviklingspsykologi gir oss stadig flere indikasjoner på at vi som mennesker har ulike kvaliteter og styrker, og at det er når vi setter disse i spill at vi lærer mest og presterer best. Å bli kjent med sine personlige egenskaper og styrker er derfor svært viktig for å utvikle seg selv. Det er gjennom bruk at styrker at vi opplever flyt (flow) – opplevelser at at tid og rom forsvinner, og at vi er fullt og helt tilstede i det vi gjør. Dette er opplevelser som vi alle har tilgang til, men som ikke alle klarer å skape.

 

Samtidig er det slik at selv om vi gjennom utdannelsessystemet testes i hva vi kan som individer, krever arbeidslivet i stadig større grad at vi også evner å sette det vi kan, og våre styrker i spill, i samspill med andre. Forskning viser også tydelig at fokus på individuelle prestasjoner kan være direkte kontraproduktivt når man skal skape resultater i felleskap og organisasjoner. Vi vet også at gode, nære relasjoner har avgjørende betydning for vår opplevelse av om vi har et godt liv. Relasjonelle ferdigheter blir derfor mer og mer viktig i en kompleks og sammensatt verden som endrer seg stadig raskere.

 

Christian Radich startet med å ta et samfunnsansvar for å utdanne sjøfolk, og har 150 års historie og erfaring med å gi unge mennesker lærings- og mestringsopplevelser som de vokser på. De gir ungdommen muligheten til å ‘lære å lære’ gjennom både praktisk handling og refleksjon. Dette er erfaringer som for mange blir skjellsettende for livet, og blir til opplevelser som de fortsetter å bygge sin fremtid på. Når vi vet det vi vet om å være ung i Norge dag, så er det naturlig for Christian Radich å bidra på sin måte. Gjennom å gi unge mennesker mestringsopplevelser for livet, og være en del av et felleskap hvor det ikke bare handler om hvem du er som enkeltmenneske, men hvordan du deltar og bidrar til fellesskapet, vil Christian Radich forvalte sin tradisjon på nye måter. Windjammer søker å knytte denne læringsreisen opp til det beste av forskning og praksis rundt læring og utvikling, slik at ungdommene som kommer med på skuta får ekstra vind i sine seil.

 

Christian Radich samarbeider derfor med Lent AS, Norges største fagmiljø innen prosessledelse og styrkebasert utviklingsarbeid. Lent har lang erfaring med å bruke styrkebasert tilnærming og prosessledelse til å skape tillitsfulle læringsfellesskap hvor enkeltpersoner og grupper kan vokse sammen – som individ og kollektiv på samme tid. Gjennom sitt arbeid både med organisasjoner og utdannelsesinstitusjoner, samt gjennom sitt internasjonale faglige nettverk søker Lent å ligge i front i krysningspunktet mellom forskning og praksis. Det er derfor med stor glede at Lent bidrar i prosjektet Windjammer med å etablere en felles pedagogisk plattform for dette prosjektet, trene stab og mannskap i sin tilnærming, samt bidra til måling og evaluering av effekten av programmet som helhet. Lent bringer også inn et særlig fokus på hvordan prosjektet kan etablere strukturer som bidrar til systematisk oppfølging, og tilrettelegging for deltakerne etter at deltakerne har vært på tokt, og skal tilbake på skolebenken eller arbeidslivet.